Archéologie des médias / Imaginaire des technologies
Voir également :
1890-1900
-
E.B.S., "The Phonograph anticipated", American notes and queries. v.5., 18 October 1890.
-
MASSON, P., "Chimères de romanciers", Le Figaro, Supplément littéraire, 14 mai 1892.
-
The Phonograph and how to use it : being a short history of its invention and development, containing also directions, helpful hints and plain talks as to its care and use, etc. : including also a reprint of the Openeer papers and phonograph short stories, New York, 1900.
-
TISSANDIER,G.. "Les prophéties scientifiques", La Nature, 21 juin 1890, p.38
-
TISSANDIER G., "L'art des projections - Son histoire", La Nature, 15 novembre 1890, pp.373-374.
1910-1919
-
KLIMA, A., Die Technik im Lichte der Karikatur : eine analytische Studie, Franz Malota, Wien, 1913.
1920-1929
-
LAUFER, B. "The Prehistory of Television", Scientific Monthly, November 1928, pp.455-459
1970-1978
-
ASCHOFF V., "Phantasie und Wirklichkeit in der Frühgeschichte der Akustik", Acta Acustica united with Acustica, Volume 42, Number 3, May 1979, pp. 121-132(12)
-
ATTICK A.D., The Shows of London, Harvard University Press, 1978
-
TESCH, M., Die Rolle der Technik in Jules Verne Romanen "Le Château des Carpathes" und "L'Île à hélice". Göttingen Universität. 1978.
-
Articles "Communications" et "Télévision" in VERSINS, P., Encyclopédie de l'utopie et de la science-fiction, L'Age d'Homme, 1972, 2ème édition, 1984., pp.196-198 et 862-864.
1980-1989
-
KITTLER, F., Aufschreibesysteme 1800/1900. Wilhelm Fink Verlag, München, 1985 ;
-
traduction en anglais : Discourse Network 1800 /1900, Standford University Press, 1992.
-
Traduction des pages 319-343 : "Rébus : Intraductibilité et média transposition", in KITTLER, F.A., 1900 Mode d'emploi, Théâtre typographique, Paris, 2010.
-
-
MARVIN, C., When Old Technologies Were News. Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century, Oxford University Press, 1988.
-
NOIRAY, J., Le romancier et la machine. L'image de la machine dans le roman français (1850-1900), Librairie José Corti, 2 vol., 1981, 1982.
-
PERRIAULT, J., Mémoires de l'ombre et du son : une archéologie de l'audiovisuel, Flammarion, 1981.
-
RONELL, A., The Telephone Book: Technology, Schizophrenia, Electric Speech, University of Nebraska Press, 1989
-
WRIGHT, C.J., "The 'Spectre' of Science. The Study of Optical Phenomena and the Romantic Imagination", Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 43 (1980), pp. 186-200
-
ZIELINSKI S., Audiovisionen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiele in der Geschichte, Reinbek bei Hamburg, 1989
-
Audiovisions: cinema and television as entr’actes in history, Amsterdam University Press, 1999.
-
1990-1999
-
CHESNAIS, R., Les racines de l'audio-viusel, Esquisse d'une histoire de la figuration et de la représentation en Occident, Anthropos, 1990.
-
CRARY J., Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, MIT, Candidge Mass., 1990; Techniques de l’observateur. Vision et modernité au XIXe siècle, Traduit de l’américain par Frédéric Maurin, Editions Dehors, ¨Paris, 2016.
-
FLICHY, P., Une histoire de la communication moderne. Espace public et vie privée, La Découverte, Paris, 1991.
-
GITELMAN, L., Scripts, Grooves, and Writing Machines: Representing Technology in the Edison Era, Standford University Press, 1999.
-
GUMBRECHT, H.U., PFEIFFER K.L., Materialities of Communication, Stanford University Press, 1994.
-
HANKINS T.L., SILVERMAN, R.J., Instruments and the Imagination, Princeton University Press, 1999,
-
HELLEMANS, F., "Towards Techno-Poetics and Beyond", in BERG, C., DURIEUX, F. and LERNOUT, G., The Turn of the Century, De Gruyter, 1995.
-
HUHTAMAO E., "From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media", Leonardo; Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224
-
HUHTAMO, E., “Seeing at a Distance. Towards an Archaeology of the ‘Small Screen’,” in SOMMERER C. and MIGNONNEAU, Art@Science, Springer, 1998, pp. 262-278
-
KAHN, D. and WHITEHEAD, G., Wireless Imagination. Sound, Radio and the Avant-Garde, The MIT Press, 1992.
-
KITTLER F., Essays. Litterature. Media. Information System. Edited and introduced by Johnston J., Overseas Publishers Association, Amsterdam, 1997.
-
KITTLER, F., Grammophon. Film.Typewriter, Brinkmann & Bose, 1986. Traduction en français, Gramophone. Film. Typewriter, Les Presses du Réel, 2018. Traduction en anglais : Gramophone, Film, Typrewriter, Standford University Press, 1999.
-
KITTLER, F., "The History of Communication Media", CTheory.net, 1996
-
KITTLER, F., Optische Medien. Berliner Vorlesung, Merve Verlag, 1999. (= Médias optiques. Cours berlinois 1999. Traduit sous la direction d'Aufrey Rieber, L'Harmattan, Paris, 2015). Traduction en anglais : Optical Media, Polity, 2010.
-
MONTANDON A. (dir.) Hermes sans fil. Imaginaire de la communication à distance, Université Blaise Pascal, 1995.
-
SCHUEREWEGEN, Franc, A distance de voix. Essai sur les "machines à parler", Presses universitaires de Lille, 1994.
-
STEINMAURER, T., Tele-Visionen, Zur Theorie und Geschichte des Fernsehempfangs, Studienverlag, 1999.
-
WINTER R., Mediengeschichte und kulturelle Differenzierung : zur Entstehung und Funktion von Wahlnachbarschaften, Leske/Budrich, 1990.
2000-2009
-
ARMITAGE J. "From Discurse Network to Cultural Mathematics. An Interview with Friedrich A. Kittler", Theory, Culture and Society, Volume: 23 issue: 7, December 2006, pp. 17-38,
-
BEEGAN, G. The Mass Image: A Social History of Photomechanical Reproduction in Victorian London, Palgrave McMillan, 2008.
-
BERNARDET, A, "La voix et la machine", Le français aujourd'hui 2005/3 (n° 150), pp. 9-17
-
BERTON M. et WEBER A.-K. (éds.), La télévision du Téléphonoscope à YouTube: pour une archéologie de l’audiovision, Antipodes, 2009.
-
BÖHNKE A. und SCHRÖTER J., Analog/Digital - Opposition oder Kontinuum? - Zur Theorie und Geschichte einer Unterscheidung, Transcript, 2004.
-
BRUNO, G., Atlas of Emotion. Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, New York, 2002.
-
CAMPBELL, T.C. (ed.), Wireless Writing in the Age of Marconi, University of Minnoseta Press, 2006.
-
CHUN W. H.-K. (ed.), New media, old media: a history and theory reader, London, Routledge, 2006.
-
CLAYTON J.., Charles Dickens in Cyberspace: The Afterlife of the Nineteenth Century in Postmodern Culture, Oxford University Press
-
CRARY, J. Suspension of Perception. Attention, Spectacle and Modern Culture, MIT Press, 2001.
-
DANIUS, S., The Senses of Modernism: Technology, Perception, and Aesthetics, NY: Cornell University Press, 2002
-
DURING S., Modern Enchantments: the cultural power of secular magic, Harvard University Press, 2002.
-
FULLERTON, J.., OLSSON J., (eds.) Allegories of Communication: Intermedial Concerns from Cinema to the Digital, Indiana University Press, 2004
-
FULLERTON J., SÖDERBERGH WIDDING A. (eds.), Moving Images: From Edison to the Webcam, Indiana University Press, 2000.
-
GITELMAN L. and PINGREE G. (eds), New Media, 1740-1915, MIT Press, 2003.
-
GITELMAN L., Always already new: media, history and the data of culture, MIT, 2008.
-
KLUITENBERG, Eric, (ed.), Book of Imaginary Media. Excavating the Dream of the Ultimate Communication Medium, NAi Publishers, 2006,
-
KREILKAMP, I., Voice and the Victorian Storyteller, Cambridge University Press, 2005.
-
LANGE A., "Le Vingtième Siècle" d'Albert Robida, une fantaisie scientifique" in S. DORE (ed.), De jadis à demain, voyages dans l’œuvre d’Albert Robida, Musée Antoine Vivenel, Compiègne, 2009
-
LANGE A., « Entre Edison et Zola : Albert Robida et l’imaginaire des technologies de communication », in D. COMPERE (sous la direction de) Albert Robida du passé au futur, Encrage, Amiens, 2006.
-
LANGE A., « En attendant la guerre des ondes. Les technologies de communication dans les anticipations militaires d’Albert Robida », in Robida, visionnaire de la guerre du futur – II, Le téléphonoscope, Bulletin des amis d’Albert Robida, n11, Compiègne, mai 2004.
-
MARTIN, A., "Les communications en France au XVIIIème siècle", Cahiers de l'AIEF Année 2002 54 pp. 329-346
-
MULLER R., "Vers l'intermédialité. Histoires, positions et options d'un axe de pertinence", Mediamorphoses, Année 2006, 16, pp. 99-110
-
OTIS, L., Networking : communicating with bodies and machines in the nineteenth century, The University of Michigan Press, 2001.
-
PISANO, G., Une archéologie du cinéma sonore, CNRS Editions, 2004.
-
ROELENS, N. et JEANNENET N. (dir.) L'imaginaire de l'écran / Screen imaginary, Rodopi, 2004
-
SCONCE J., Haunted Media. Electronic Presence from Telegraphy to Television, Duke University Press, 2000.
-
SZENDY, P. Sur écoute. Esthétique de l'espionnage, Editions de Minuit, 2007.
-
THORNBURN D., JENKINS H. and SEAWELL B., (eds), Rethinking Media Change: The Aesthetics of Transition, MIT Press, 2004.
-
ZIELINSKY S., Archäologie der Midien. Zur Tiefenzeit des technischen Hören und Sehens, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2002 (= Deep Time of the Media. Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means, M.I.T. Press, 2006)
2010-2019
-
ALMIRON M., JACOPIN E., PISANO G., Stéréoscopie et illusion: Archéologie et pratiques contemporaines : photographie, cinéma, arts numériques., Editions du Septentrion, 2018.
-
BAKER, T., Against Transmission: Media Philosophy and the Engineering of Time, Bloomsbury Publishing, 2018
-
BELTRAN, A., CARRE, P., La vie électrique. Histoire et imaginaire (XVIIIe-XXIe siècle), Editions Belin, 2016.
-
BODINI Jacopo et CARBONE Mauro, Voir selon les écrans, penser les écrans, Editions Mimésis, Paris, 2016
-
BOUILLER J.R., LE MEN S., MADELINE L. PISANO G., (dir.), Le panorama, un art trompeur, Editions du Septentrion, 2019.
-
BORN E., Sparks to Signals: Literature, Science, and Wireless Technology, 1800-1930, Thesis, 2016.
-
BRAITO A., CITTON Y. (dir.), Technologies de l'enchantement: Pour une histoire multidisciplinaire de l'illusion, UGA Éditions, 2014.
-
CARRIER-LAFLEUR T., SIROIS-TRABAN, J.P., (dir.), Proust au temps du cinématographe : un écrivain face aux médias, Revue d'études proustiennes, 2016, n°4.
-
CITTON, Y., "Communication", in BACZKO, B., PORRET M., ROSSSET F. (dir.), Dictionnaire critique de l’utopie au temps des Lumières, Georg, 2016, p. 215-242.
-
CITTON, Y., Médiarchie, Seuil, 2017
-
COHEN N. et REVERSEAU A., Petit musée d'histoire littéraire. 1900-1950, Les Impressions nouvelles, Essai / coll. Réflexions faites, 2015
-
COLLIGAN C., LINLEY M., (eds.), Media, Technology, and Literature in the Nineteenth Century: Image, Sound, Touch, Routledge, 2011.
-
COSTES Guy et ALTAIRAC Joseph, Rétrofictions: Encyclopédie de la conjecture romanesque rationnelle francophone, de Rabelais à Barjavel, 1532-1951, 2 volumes, Les belles lettres, 2018. (Compte-rendu par Fleur Hopkins-Loféron, 2019)
-
CUBITT, S., The Practice of Light: A Genealogy of Visual Technologies from Prints to Pixels, MIT Press, 2014
-
DE VRIES I., Tantalisingly Close: An Archaeology of Communication Desires in Discourses of Mobile Wireless Media, Amsterdam University Press, 2012
-
DOTZLER, B.J. und ROESLER-KEILHOLZ, S., Mediengeschichte als Historische Techno-Logie, Nomos, 2017
-
DURAND P., Médiamorphoses. Presse, littérature et médias, culture médiatique et communication, Presses universitaires de Liège, 2019. (Recension sur ce site)
-
FICKERS A. and WEBER A.-K., « Towards an Archaeology of Television », VIEW, Journal of European Television History and Culture 4 (7), 2015.
-
FONDANECHE D., La littérature d'imagination scientifique, Rodopi, 2012
-
FREEBERG, E., The Age of Edison: Electric Light and the Invention of Modern America, Penguin, 2013.
-
GALVAN J.N., The sympathetic medium : feminine channeling, the occult, and communication technologies, 1859-1919, Cornell University Press, 2010.
-
GATTI, Giuseppe, Dispositivo. Un’archeologia della mente e dei media, Roma Tree-Press, 2019
-
GLEIZES D., REYNAUD D., Machines à voir. Pour une histoire du regard instrumenté (XVIIe-XIXe siècle), PUL, 2017.
-
HASELDEN, W.K. "Seeing by Wire", Film History; Sydney Vol. 24, N° 4, (2012): 431-432.
-
HUHTAMO E. and PARIKKA J. (eds), Media Archæology: Approaches, Applications, and Implications, University of California Press, 2011.
-
HUHTAMO, E., Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles, MIT Press, 2013.
-
KESSLER F., LARRUE J.M., PISANO G., Machines. Magie. Médias, Editions du Septentrion, 2018.
-
KITTLER, F., The Truth of the Technological World. Essays on the Genealogy of Presence, Standford University Press, 2013.
-
KOZSZARSKI R. and GALILI D., "Television in the Cinema Before 1939: An International Annotated Database, with an Introduction by Richard Koszarski", e-Media Studies, Volume 5 Issue 1 (2016) (Mises à jour sur le site de Doron Galili : TV in the Cinema before 1939.
-
"La technique", Romantisme, 2010/4 (n°150)
-
MALOY, J., Social Media Archeology and Poetics, MIT Press, 2016.
-
MANOVICH Lev, The Language of New Media, MIT, Cambrige / Mass., 2001,
-
Le langage des nouveaux medias, Traduction française par Richard Crevier, Les presses du réel, Paris, 2015
-
-
MATTERN S., Code and Clay, Data and Dirt: Five Thousand Years of Urban Media, University of Minnesota Press, 2017.
-
NICHOLAS, S. and O'MALEY T. (eds), Moral Panics, Social Fears, and the Media: Historical Perspectives, Routledge, 2013.
-
PARIKKA J., What is media archaeology?, Cambridge, Polity Press, 2012.
-
Traduction en français Qu'est-ce que l'archéologie des médias ?, Préface d'Emmanuel Guez, UGA Editions, 2017.
-
-
PARIKKA, J., A Geology of Media, University of Minnesota Press, 2015.
-
POGACAR, M., Media Archaeologies, Micro-Archives and Storytelling: Re-presencing the Past, Palgrave Macmillan, 2016.
-
PUFF, H., STRASSER, U. WILD C. (eds.), Cultures of Communication. Theologies of Media in Early Modern Europe and Beyond, University of Toronto Press, 2017.
-
ROTHÖLER S., The Distributed Image - Stream – Archive – Ambience, Brill-Fink, 2018.
-
WEBER A.M., "Television as new media: Raymond-Millet’s ‘Télévision: Oeil de Demain’ (1947) and the politics of French experimental TV"; Necsus, May 2019.
-
WHITSON, R., Steampunk and Nineteenth-Century Digital Humanities: Literary Retrofuturisms, Media Archaeologies, Alternate Histories, Routledge, 2017.
-
WILLAERT, T., "How Literature Imagined Television, 1880–1950"Orbis Litterarum, November 2017
-
WILLIS M., Vision, Science and Literature, 1870-1920: Ocular Horizons, Taylor and Francis, 2011.
2020-2029
-
BOGALHEIRO Manuel (ed.), Crítica das Mediações Totais – Perspectivas Expandidas dos media, Documenta, 2021
-
FICKERS A., VAN DEN OEVER, A.; Doing Experimental Media Archaeology - Theory, De Gruyter, 2022
-
GALILI D., Seeing by Electricity. The Emergence of Television, 1878-1939, Duke University Press, 2020.
-
ROBERTS I. (ed.), Futures of the Past: An Anthology of Science Fiction Stories from the 19th and Early 20th Centuries, with Critical Essays, McFarland, 2020.
-
Groupe Facebook "Media archaelogy", administré par Jussi Parikka.